czwartek, 31 marca 2011

Do walki z Ciemnością pancerz przywdzieję...

    Gemini jest grą, która dość dobrze oddaje "średniowieczne" realia i jest w nich głęboko osadzona. Również w sferze walki i uzbrojenia, zarówno ochronnego jak i zaczepnego. Jednak same zbroje, dla mnie jako osoby hobbystycznie interesującej się tym zagadnieniem zarówno od strony teoretycznej jak i praktycznej, pozostawiają nieco do życzenia. Konkretnie chodzi mi o relatywnie niewielką ilość rodzajów pancerzy, wynikającą też ze zbyt umownego i uproszczonego obszaru, który chronią. Mamy bowiem kolczugę (chain mail) ale pancerz ten mógł występować w formie koszulki kolczej chroniącej do łokci, bluzy dającej ochronę na całe ręce i korpus czy też kaftana chroniącego także uda. Mogła również być to kompletna zbroja kolcza chroniąca całe ciało. Podręcznik nie daje takiego wyboru.
    W związku z tym postanowiłem pokusić się o rozbudowanie spisu pancerzy i lekką modyfikację lokacji trafień, dzięki czemu, jak mi się wydaje, realia gry stają się jeszcze ciekawsze i bardziej zbliżone do dark medieval times.


    Oczywiście to tylko propozycja i jeśli komuś odpowiadają oryginalne zasady nie musi zawracać sobie nią głowy ;). Nazwy rodzajów pancerzy również są moją własną interpretacją i nie roszczę sobie prawa do tego, iż są one ze wszech miar poprawne. Nie jestem bronioznawcą, a jedynie pasjonatem, który w tym tekście stara się znaleźć złoty środek pomiędzy średniowieczem i światem fantasy opisanym w Gemini.

Zbroje

Zmiany w lokacji trafień

    Pierwszą rzeczą, jaką zmodyfikowałem aby lepiej oddać specyfikę pancerzy jest lokacja trafień. Uproszczona do Głowy, Piersi, Brzucha, oraz Rąk i Nóg nie pozwalała na realistyczne oddanie wartości bojowych pancerzy. Wiele "armorów" chroni doskonale uda, a nie łydki. Część odzienia ochronnego może dawać ochronę na ramiona (do łokcia) ale już nie na przedramię. W związku z tym należy rozbić strefy trafienia Nogi i Ręce na dwie części.
    Jak zawsze podczas wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji staram się jak najmniej ingerować w oryginalny materiał i tak samo postaram się zrobić i tym razem.

Strefy trafienia w podręczniku głównym wyglądają następująco:



    Ja proponuję uznać, że po wyrzuceniu 1 lub 4 w przypadku nóg mamy do czynienia z trafieniem poniżej kolana, a w przypadku rzutów 2-3 oraz 5-6 z trafieniem w udo.
    Jeśli zaś wypadnie 13 lub 15 to cios trafia w odpowiednie przedramię, a przy wartości 14 i 16 w ramię.
Ten niewielki zabieg otwiera nam drogę do urozmaicenia pancerzy, ze względu na ich budowę i to gdzie zapewniają ochronę.

Grupy pancerzy

    Dla łatwiejszego rozeznania podzieliłem wszystkie zbroje na grupy. Nie ma to większego wpływu na mechanikę, poza tym iż mam zamiar zastosować modyfikatory do rzutu na inicjatywę wynikające z noszonego pancerza. Modyfikatory nie są wielkie ale jednak. Nie przetestowałem jeszcze tego rozwiązania niemniej wydaje mi się logiczne, iż osoba zakuta w pełną zbroję płytową mam mimo wszystko bardziej ograniczone ruchy niż wojownik w skórzanej kurtce.

Pancerze tekstylne (mod 0) - to wszelkiego rodzaju przeszywanice czyli pancerze wykonane z wielu, przeszytych ze sobą warstw materiału dających całkiem niezłą ochronę przed ciosami. Występuje ona w wielu odmianach, w zależności od kroju. W średniowieczu zakładano ten pancerz pod kolczugę w celu zamortyzowania siły ciosów.

Pancerze skórzane (mod -1) - to wszelkiego rodzaju zbroje wykonane ze skóry, zarówno miękkiej i słabo chroniącej jak i wzmacnianej ćwiekami, guzami lub nitami. W skład tej kategorii wchodzą też pancerze ze skóry utwardzanej poprzez gotowanie w wosku, a także prymitywne pancerze wykonywane ze skóry z futrem.

Pancerze kolcze (mod -2) - to wszystkie odmiany kolczugi zarówno zwykłej jak i połączonej z metalowymi zbrojnikami.

Pancerze skórzano-metalowe (mod -3) - to pancerze powstałe z połączenia elementów skórzanych i metalowych, najczęściej poprzez naszywanie na skórzaną bazę żelaznych elementów.

Pancerze płytowe (mod -4) - to zbroja wykonana z płyt metalowych dających najlepsza ochronę przed ciosami.

Nazwa                          PP* Waga    Cena        Chroniona lokacja


Pancerze skórzane
Kurtka skórzana             1        2        200 SS        Pierś, brzuch całe ręce
Tunika skórzana             1        4        280 SS        Pierś, brzuch, uda, całe ręce
Kurtka ćwiekowana         2        3        425 SS        Pierś, brzuch całe ręce
Grube futro                    2        5        300 SS        Pierś, brzuch   
Kubrak utwardzany        3        6        340 SS        Pierś, brzuch, uda
Kaftan utwardzany         3        7        380 SS        Pierś, brzuch, uda, ramiona
Zbroja lamelkowa           4        9        450 SS        Pierś, brzuch, ramiona

Pancerze tekstylne
Przeszywanica              2        7        120 SS        Pierś, brzuch, całe ręce, uda
Kubrak pikowany           2        5        100 SS        Pierś, brzuch, uda
Kaftan pikowany            2        6        110 SS        Pierś, brzuch, ramiona, uda
Kurtka warstwowa         2        5        110 SS        Pierś, brzuch całe ręce

Pancerze kolcze
Kamizelka kolcza           6       8        900 SS         Pierś, brzuch
Koszulka kolcza             6        9       1000 SS        Pierś, brzuch, ramiona
Kurtka kolcza                 6       10     1100 SS        Pierś, brzuch, całe ręce
Kaftan kolczy                 6       10      1200 SS        Pierś, brzuch, uda, ramiona
Tunika kolcza                 6       13      1800 SS        Pierś, brzuch, uda, całe ręce
Pełna zbroja kolcza        6        15      2000 SS        Całe ciało poza głową
Bechter                          7       14       2600 SS        Pierś, brzuch, uda, ramiona

Pancerze skórzano-metalowe
Zbroja pierścieniowa      7        11      1600 SS        Pierś, brzuch, uda, ramiona
Zbroja łuskowa              8        15      3000 SS        Pierś, brzuch, uda, ramiona
Brygantyna                   10       12      3800 SS        Pierś, brzuch

Pancerze płytowe
Kirys płytowy                11        8       4000 SS        Pierś, brzuch,
Zbroja folgowa              12       26      4500 SS        Pierś, brzuch, ramiona, uda
Turniejowa zb. płytowa  14       30      5400 SS        Całe ciało poza głową
Pełna zbroja płytowa     14       28      5500 SS        Całe ciało poza głową

* Punkty Pancerza

Opis pancerzy

    Nie będę rozpisywał się o każdej zbroi gdyż mija się to z celem. Każdy RPGowiec wie (mniej więcej) co to kolczuga i jak ona wygląda ale już nie każdy może zdawać sobie sprawę co to bechter lub brygantyna dlatego kilka, mniej popularnych pancerzy opisuje poniżej.

Grube futro - to prymitywna skórzana zbroja będąca tak naprawdę wyprawioną skórą zwierzęcia, uszytą najczęściej w formie kamizelki, noszoną futrem do wewnątrz lub na zewnątrz.



Zbroja lamelkowa - to pancerz wykonany z pasków, łusek lub płytek skórzanych o sporej grubości, które połączono ze sobą za pomocą rzemieni. Skóra podobnie jak w większości przypadków dla pozyskania większej twardości jest wcześniej gotowana w wosku pszczelim.


Bechter - to zbroja będąca swoistym połączeniem kolczugi z metalowymi, zachodzącymi na siebie płytkami chroniącymi głównie korpus oraz uda.


Zbroja pierścieniowa - to pancerz powstały w wyniku naszycia metalowych kółek na skórzany kaftan.

Zbroja łuskowa - to pancerz będący połączeniem skórzanego kaftana z naszytymi nań metalowymi łuskami.



Brygantyna - to rodzaj pancerza, w którym występuje skórzana baza z naszytymi lub przynitowanymi od wewnątrz płytkami metalowymi.


Kirys płytowy - to nic innego jak napierśnik (z naplecznikiem).


Zbroja folgowa - to metalowy pancerz z zachodzących  na siebie elementów (folg). W odróżnieniu od pancerzy płytowych, w których np. napierśnik stanowił jeden fragment profilowanej blachy, w pancerzu folgowym na ochronę korpusu składa się wiele zazębiających się elementów.


Turniejowa zbroja płytowa - to pełen pancerz płytowy, nieco cięższy od wersji  bojowej, którego używano podczas treningów i turniejów rycerskich.


Pełna zbroja płytowa - typowa zbroja płytowa składała się poza hełmem z: kirysu (czyli osłony tułowia zbudowanej z napierśnika z przodu oraz naplecznika z tyłu), naręczaków (zbudowanych z rękawic, zarękawi, nałokietnic, opach i naramienników), obojczyka, nabiodrków, nakolanników, nagolenników oraz trzewików.


Hełmy

    Również lista hełmów została nieco zmieniona i poszerzona przeze mnie.

Nazwa                                PP*    Waga    Cena

Skórzany kaptur                    1        0,2        25 SS
Czapka przeszywana             2        0,5        65 SS
Wzmacniany hełm skórzany   3        1,5        85 SS
Kaptur kolczy                        4        2        175 SS
Hełm z nosalem                     5        2,5      130 SS
Hełm otwarty                         5        2,5      150 SS
Barbuta                                 7        3,5       750 SS
Hełm garnczkowy                  8        4,5       950 SS
Hełm z przyłbicą                 12        6,5     1250 SS

Rodzaje hełmów

    W zasadzie nie ma potrzeby by dokładnie opisywać hełmy. Dla porządku jednak zamieszczę obrazek każdego z nich aby nikt nie miał wątpliwości który hełm jest który.

Skórzany kaptur


Czapka przeszywana


Wzmacniany hełm skórzany


Kaptur kolczy


Hełm z nosalem



Hełm otwarty


Barbuta   


Hełm garnczkowy


Hełm z przyłbicą


    To tyle.
    Wszelkie uwagi i wątpliwości można zgłaszać w komentarzach lub na maila. Jako człowiek, istota omylna mogłem coś poprzekręcać w materii pancerzy lub hełmów więc każda konstruktywna krytyka mile widziana.
Konserwatywnych bronioznawców chciał bym jednak wcześniej uprzedzić, że to jest bądź co bądź materiał przeznaczony do świata fantasy, a nie rozprawa historyczna, więc na wszystko patrzyłem pod tym kątem ;)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz