W związku z tym postanowiłem pokusić się o rozbudowanie spisu pancerzy i lekką modyfikację lokacji trafień, dzięki czemu, jak mi się wydaje, realia gry stają się jeszcze ciekawsze i bardziej zbliżone do dark medieval times.
Oczywiście to tylko propozycja i jeśli komuś odpowiadają oryginalne zasady nie musi zawracać sobie nią głowy ;). Nazwy rodzajów pancerzy również są moją własną interpretacją i nie roszczę sobie prawa do tego, iż są one ze wszech miar poprawne. Nie jestem bronioznawcą, a jedynie pasjonatem, który w tym tekście stara się znaleźć złoty środek pomiędzy średniowieczem i światem fantasy opisanym w Gemini.
Zbroje
Zmiany w lokacji trafień
Pierwszą rzeczą, jaką zmodyfikowałem aby lepiej oddać specyfikę pancerzy jest lokacja trafień. Uproszczona do Głowy, Piersi, Brzucha, oraz Rąk i Nóg nie pozwalała na realistyczne oddanie wartości bojowych pancerzy. Wiele "armorów" chroni doskonale uda, a nie łydki. Część odzienia ochronnego może dawać ochronę na ramiona (do łokcia) ale już nie na przedramię. W związku z tym należy rozbić strefy trafienia Nogi i Ręce na dwie części.
Jak zawsze podczas wprowadzania jakichkolwiek modyfikacji staram się jak najmniej ingerować w oryginalny materiał i tak samo postaram się zrobić i tym razem.
Strefy trafienia w podręczniku głównym wyglądają następująco:
Ja proponuję uznać, że po wyrzuceniu 1 lub 4 w przypadku nóg mamy do czynienia z trafieniem poniżej kolana, a w przypadku rzutów 2-3 oraz 5-6 z trafieniem w udo.
Jeśli zaś wypadnie 13 lub 15 to cios trafia w odpowiednie przedramię, a przy wartości 14 i 16 w ramię.
Ten niewielki zabieg otwiera nam drogę do urozmaicenia pancerzy, ze względu na ich budowę i to gdzie zapewniają ochronę.
Grupy pancerzy
Dla łatwiejszego rozeznania podzieliłem wszystkie zbroje na grupy. Nie ma to większego wpływu na mechanikę, poza tym iż mam zamiar zastosować modyfikatory do rzutu na inicjatywę wynikające z noszonego pancerza. Modyfikatory nie są wielkie ale jednak. Nie przetestowałem jeszcze tego rozwiązania niemniej wydaje mi się logiczne, iż osoba zakuta w pełną zbroję płytową mam mimo wszystko bardziej ograniczone ruchy niż wojownik w skórzanej kurtce.
Pancerze tekstylne (mod 0) - to wszelkiego rodzaju przeszywanice czyli pancerze wykonane z wielu, przeszytych ze sobą warstw materiału dających całkiem niezłą ochronę przed ciosami. Występuje ona w wielu odmianach, w zależności od kroju. W średniowieczu zakładano ten pancerz pod kolczugę w celu zamortyzowania siły ciosów.
Pancerze skórzane (mod -1) - to wszelkiego rodzaju zbroje wykonane ze skóry, zarówno miękkiej i słabo chroniącej jak i wzmacnianej ćwiekami, guzami lub nitami. W skład tej kategorii wchodzą też pancerze ze skóry utwardzanej poprzez gotowanie w wosku, a także prymitywne pancerze wykonywane ze skóry z futrem.
Pancerze kolcze (mod -2) - to wszystkie odmiany kolczugi zarówno zwykłej jak i połączonej z metalowymi zbrojnikami.
Pancerze skórzano-metalowe (mod -3) - to pancerze powstałe z połączenia elementów skórzanych i metalowych, najczęściej poprzez naszywanie na skórzaną bazę żelaznych elementów.
Pancerze płytowe (mod -4) - to zbroja wykonana z płyt metalowych dających najlepsza ochronę przed ciosami.
Nazwa PP* Waga Cena Chroniona lokacja
Pancerze skórzane
Kurtka skórzana 1 2 200 SS Pierś, brzuch całe ręce
Tunika skórzana 1 4 280 SS Pierś, brzuch, uda, całe ręce
Kurtka ćwiekowana 2 3 425 SS Pierś, brzuch całe ręce
Grube futro 2 5 300 SS Pierś, brzuch
Kubrak utwardzany 3 6 340 SS Pierś, brzuch, uda
Kaftan utwardzany 3 7 380 SS Pierś, brzuch, uda, ramiona
Zbroja lamelkowa 4 9 450 SS Pierś, brzuch, ramiona
Pancerze tekstylne
Przeszywanica 2 7 120 SS Pierś, brzuch, całe ręce, uda
Kubrak pikowany 2 5 100 SS Pierś, brzuch, uda
Kaftan pikowany 2 6 110 SS Pierś, brzuch, ramiona, uda
Kurtka warstwowa 2 5 110 SS Pierś, brzuch całe ręce
Pancerze kolcze
Kamizelka kolcza 6 8 900 SS Pierś, brzuch
Koszulka kolcza 6 9 1000 SS Pierś, brzuch, ramiona
Kurtka kolcza 6 10 1100 SS Pierś, brzuch, całe ręce
Kaftan kolczy 6 10 1200 SS Pierś, brzuch, uda, ramiona
Tunika kolcza 6 13 1800 SS Pierś, brzuch, uda, całe ręce
Pełna zbroja kolcza 6 15 2000 SS Całe ciało poza głową
Bechter 7 14 2600 SS Pierś, brzuch, uda, ramiona
Pancerze skórzano-metalowe
Zbroja pierścieniowa 7 11 1600 SS Pierś, brzuch, uda, ramiona
Zbroja łuskowa 8 15 3000 SS Pierś, brzuch, uda, ramiona
Brygantyna 10 12 3800 SS Pierś, brzuch
Pancerze płytowe
Kirys płytowy 11 8 4000 SS Pierś, brzuch,
Zbroja folgowa 12 26 4500 SS Pierś, brzuch, ramiona, uda
Turniejowa zb. płytowa 14 30 5400 SS Całe ciało poza głową
Pełna zbroja płytowa 14 28 5500 SS Całe ciało poza głową
* Punkty Pancerza
Opis pancerzy
Nie będę rozpisywał się o każdej zbroi gdyż mija się to z celem. Każdy RPGowiec wie (mniej więcej) co to kolczuga i jak ona wygląda ale już nie każdy może zdawać sobie sprawę co to bechter lub brygantyna dlatego kilka, mniej popularnych pancerzy opisuje poniżej.
Grube futro - to prymitywna skórzana zbroja będąca tak naprawdę wyprawioną skórą zwierzęcia, uszytą najczęściej w formie kamizelki, noszoną futrem do wewnątrz lub na zewnątrz.
Zbroja lamelkowa - to pancerz wykonany z pasków, łusek lub płytek skórzanych o sporej grubości, które połączono ze sobą za pomocą rzemieni. Skóra podobnie jak w większości przypadków dla pozyskania większej twardości jest wcześniej gotowana w wosku pszczelim.
Bechter - to zbroja będąca swoistym połączeniem kolczugi z metalowymi, zachodzącymi na siebie płytkami chroniącymi głównie korpus oraz uda.
Zbroja pierścieniowa - to pancerz powstały w wyniku naszycia metalowych kółek na skórzany kaftan.
Zbroja łuskowa - to pancerz będący połączeniem skórzanego kaftana z naszytymi nań metalowymi łuskami.
Brygantyna - to rodzaj pancerza, w którym występuje skórzana baza z naszytymi lub przynitowanymi od wewnątrz płytkami metalowymi.
Kirys płytowy - to nic innego jak napierśnik (z naplecznikiem).
Zbroja folgowa - to metalowy pancerz z zachodzących na siebie elementów (folg). W odróżnieniu od pancerzy płytowych, w których np. napierśnik stanowił jeden fragment profilowanej blachy, w pancerzu folgowym na ochronę korpusu składa się wiele zazębiających się elementów.
Turniejowa zbroja płytowa - to pełen pancerz płytowy, nieco cięższy od wersji bojowej, którego używano podczas treningów i turniejów rycerskich.
Pełna zbroja płytowa - typowa zbroja płytowa składała się poza hełmem z: kirysu (czyli osłony tułowia zbudowanej z napierśnika z przodu oraz naplecznika z tyłu), naręczaków (zbudowanych z rękawic, zarękawi, nałokietnic, opach i naramienników), obojczyka, nabiodrków, nakolanników, nagolenników oraz trzewików.
Hełmy
Również lista hełmów została nieco zmieniona i poszerzona przeze mnie.
Nazwa PP* Waga Cena
Skórzany kaptur 1 0,2 25 SS
Czapka przeszywana 2 0,5 65 SS
Wzmacniany hełm skórzany 3 1,5 85 SS
Kaptur kolczy 4 2 175 SS
Hełm z nosalem 5 2,5 130 SS
Hełm otwarty 5 2,5 150 SS
Barbuta 7 3,5 750 SS
Hełm garnczkowy 8 4,5 950 SS
Hełm z przyłbicą 12 6,5 1250 SS
Rodzaje hełmów
W zasadzie nie ma potrzeby by dokładnie opisywać hełmy. Dla porządku jednak zamieszczę obrazek każdego z nich aby nikt nie miał wątpliwości który hełm jest który.
Skórzany kaptur
Czapka przeszywana
Wzmacniany hełm skórzany
Kaptur kolczy
Hełm z nosalem
Hełm otwarty
Barbuta
Hełm garnczkowy
Hełm z przyłbicą
To tyle.
Wszelkie uwagi i wątpliwości można zgłaszać w komentarzach lub na maila. Jako człowiek, istota omylna mogłem coś poprzekręcać w materii pancerzy lub hełmów więc każda konstruktywna krytyka mile widziana.
Konserwatywnych bronioznawców chciał bym jednak wcześniej uprzedzić, że to jest bądź co bądź materiał przeznaczony do świata fantasy, a nie rozprawa historyczna, więc na wszystko patrzyłem pod tym kątem ;)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz